Cele programu
Głównym celem Programu jest rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli poprzez wykorzystywanie w procesie dydaktycznym nowoczesnego sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami. Uczniowie powinni być zaznajamiani z możliwościami zastosowań edukacyjnych TIK od możliwie wczesnych etapów kształcenia, a umiejętności posługiwania się TIK stanowią jedne z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia.
Cel główny programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowa niekompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK;
- wspieranie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami;
Jakie placówki mogą skorzystać z finansowania?
Przewiduje się, że wsparciem finansowym z nowej edycji programu na lata 2020–2024 zostaną objęte:
- 2670 szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017–2019: każda szkoła może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości maksymalnie 17 500 zł (14 tys. oraz 20%wkładu finansowego, który jest zobowiązany zapewnić organ prowadzący szkołę).
- 5870 szkół ponadpodstawowych publiczna i niepubliczna: każda szkoła może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości maksymalnie 17 500 zł (14 tys. oraz 20%wkładu finansowego, który jest zobowiązany zapewnić organ prowadzący szkołę).
- 267 szkół kształcących uczniów niewidomych: każda szkoła może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości maksymalnie 43 750 zł (35 tys. zł oraz 20% wkładu finansowego, który jest zobowiązany zapewnić organ prowadzący szkołę),
- 11 specjalnych ośrodków szkolno–wychowawczych: każdy SOSW może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego na zakup drukarki w wysokości maksymalnie 125 000 zł(100 tys. zł oraz 20% wkładu finansowego, który jest zobowiązany zapewnić organ prowadzący ośrodek),
- 4 530 szkół podstawowych kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami[1]: każda szkoła może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości maksymalnie 43 750 zł (35tys. zł oraz 20% wkładu finansowego, który jest zobowiązany zapewnić organ prowadzący szkołę),
[1] zakłada się, że wsparciem finansowym z Programu zostanie objętych około 1/3 wszystkich szkół podstawowych, w których odbywa się kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jakie pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii można sfinansować?
Szkoły ponadpodstawowe:
- interaktywnych monitorów dotykowych o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali
- tablic interaktywnych z projektorem ultra ogniskowym
- tablic interaktywnych bez projektora ultra ogniskowego
- projektorów lub projektorów ultra krótkoogniskowych
- głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku
- specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych, wykorzystujących TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki;
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących na zakup sprzętu:
- drukarek brajlowskich;
- drukarek druku wypukłego;
- drukarek 3D.
Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczniowie niewidomi:
- pomocy dydaktycznych: notatników brajlowskich, linijek brajlowskich lub innych urządzeń brajlowskich stanowiących połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej,
- komputera stacjonarnego lub laptopa dla uczniów niewidomych, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych.
Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia:
1. pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:
- psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (np. Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD, Attention Deficit Disorder – ADD),
- z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się (w tym z dysleksją, dyskalkulią),
- procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących,
- z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym ADHD, ADD,
- z autyzmem,
- dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji(Augmentative and Alternative Communications – ACC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami, dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w pkt 2lit. a tiret jeden do cztery z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej,
2. specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystywanego w TIK, o których mowa w pkt.1
3. komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w pkt 2lit. a lub b.
Warunki przystąpienia do programu Aktywna Tablica:
- Dostęp do Internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s – NIE DOTYCZY szkół kształcących uczniów ze SPE.
- Co najmniej jeden laptop lub inny komputer (z zainstalowanym systemem operacyjnym, oprogramowaniem biurowym, antywirusowym i zabezpieczającym przed niepożądanymi treściami) dla nauczyciela per wnioskowany monitor interaktywny.
- Co najmniej jeden router.
- W zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu, co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii.
- Co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
[1] zakłada się, że wsparciem finansowym z Programu zostanie objętych około 1/3 wszystkich szkół podstawowych, w których odbywa się kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ważne!
- Jeśli Twoja szkoła jest zespołem szkół i nie korzystała dotychczas z finansowania „Aktywna Tablica” to może ubiegać się o finansowanie w ramach dwóch wniosków: dla szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej.
- Jeśli Twoja szkoła w poprzedniej edycji Aktywnej Tablicy otrzymała finansowania to może ubiegać się o wyłącznie o finansowanie na pomoce, oprogramowanie i narzędzia dla SPE.
- Jeśli szkoła podstawowa nie brała udziału w poprzedniej edycji to może raz wnioskować o finansowanie na pomoce i narzędzia dla SPE (42 tys. zł) LUB na monitory dotykowe (17 tys.).